
در حال بارگذاری...
سیستم در حال بارگذاری اطلاعات می باشد، لطفاً شکیبا باشید...

سیستم حمل و نقل ریلی کشور ایران برگرفته از استاندارد های جهانی اروپا است اما با این تفاوت که ناوگان ریلی کشور بسیار اندک و فرسوده است. با این حال روزانه حجم بسیار بالایی از محمولات مختلف با نرخ بسیار مطلوب در کریدورایران صادارات ، وارادات و یا ترانزیت میشوند. حمل و نقل ریلی از آنجا برای ایران بسیار حائز اهمیت میشود که همسایگانی دارد که هیچ کدام دسترسی به آب های آزاد ندارند.
این مسئله سبب رونق گرفتن بازار تزانزیت کشور میشود. بازار حمل ریلی با تمام کاستی ها و نبود ریل در تمام نقاط کشور دارای مزیت های بسیار زیادی است. در این مقاله سعی شده تا شما بازرگانان عزیز از تمام مزایا و کاستی های این روش حمل آگاه شوید و بهترین گزینه برای حمل کالای خود را انتخاب نمایید.
بزرگترین مزیت حمل و نقل ریلی این است که قابل اطمینان ترین روش حمل و نقل است زیرا کمترین تأثیر را در شرایط آب و هوایی مانند باران، مه و غیره در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل دارد.
2. حمل بار با قطار سازماندهی بهتر را برای کسب و کارتان ایجاد میکند
حمل و نقل ریلی بهتر از هر نوع حمل و نقل دیگری سازماندهی شده است. مسیرها و برنامه های ثابتی دارد. خدمات آن در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل مطمئن تر، یکنواخت تر و منظم تر است. سازمان حمل و نقل راه آهن کشور، جز سازمان های اصولی و خوب میباشد. که کمترین میزان نابسامانی در آن دیده میشود.
3. عدم وجود خدمات درب به درب
حمل و نقل ریلی نمی تواند خدمات درب به در را ارائه دهد زیرا به یک مسیر خاص متصل است. بارگیری یا تخلیه میانی مستلزم هزینه بیشتر، فرسایش و اتلاف زمان است.
احداث ایستگاه و هزینه ای مربوط به آن ترمینال یکی از معایب بزرگ حمل و نقل ریلی است.
4. انحصار
از آنجایی که راهآهنها به سرمایه هنگفتی نیاز دارند، ممکن است باعث ایجاد انحصار شوند و در کل علیه منافع عمومی عمل کنند. حتی اگر توسط دولت کنترل و مدیریت شود، فقدان رقابت ممکن است باعث ناکارآمدی و هزینه های بالا شود.
5. نامناسب بودن برای مسافت کوتاه و بارهای کوچک
حمل و نقل ریلی برای حمل و نقل کوتاه و کم کالا نامناسب و غیراقتصادی است.
6. تشریفات رزرو
در مقایسه با حمل و نقل جاده ای، رزرو و تحویل کالا از طریق راهآهن مستلزم زمان و کار زیادی است. از لحظه رزرو واگن تا لحظه آماده سازی واگن برای بارگیری حداکثر یک هفته زمان نیاز است. این زمان برای تریلی در حدود یک ساعت تا یک روز است.
7. ظرفیت کم استفاده
راه آهن برای بهره برداری ایده آل و اقتصادی باید تقاضای بالا داشته باشد. از آنجایی که ظرفیت حمل بسیار بالایی دارد، در صورت کم بود بار ریلی یا عدم استفاده از حمل بار با قطار سبب ائتلاف هزینه های بالای احداث راه آهن میگردد.
8. مدیریت متمرکز
راه آهن به عنوان خدمات عمومی دارای موقعیت انحصاری است و به این ترتیب مدیریت متمرکزی وجود دارد. در نتیجه میزان رقابت برای ارائه خدمات بهتر در آن مقدور نیست.